450 jaar

Context-gebonden onderwijs voor 2075: een tentoonstelling

Tentoonstelling
Jos van den Broek

Jos van den Broek Emeritus

Een interactieve tentoonstelling als pleidooi voor context-gebonden onderwijs voor hart (voelen), hoofd (verbeelden) en handen (maken). De reden: het vaak van context losgezongen basisonderwijs van nu. De oorzaak: een veel te starre nadruk op ‘het curriculum’ en de CITO-toets. Dat kán anders. Dat móet anders.

Waarom deze tentoonstelling? 

In een wereld waarin onderwijs vaak is losgezongen van context, wil ik dat jongeren verwonderd raken, schoonheid ontdekken en ervaren. Niet door een overmaat aan kennis aan te bieden, maar door verbanden aan te geven. Het onderwijs in 2075 waarvan ik droom en waaraan ik dag-in-dag-uit werk, is context-gebonden onderwijs voor hart (‘voelen’), hoofd (‘verbeelden’) en handen (‘maken’). Ik verduidelijk dat met een interactieve tentoonstelling over een dergelijke manier van lesgeven. 

De maatschappelijke waarden die ik daarbij omarm, zijn aandacht voor verbeelding, schoonheid en verwondering, en de gelijkwaardigheid van hart-, hoofd- en handwerkers. 

Verwondering leidt tot intrinsieke belangstelling. Ik ervaar dat dagelijks. Voor mij is verwonderen de allerbelangrijkste taak van de universiteit. Zonder verwondering bij de volgende generaties houdt de universiteit op te bestaan. 

In deze tentoonstelling wil ik de kernwaarden voor het onderwijs van de 21ste eeuw uitdiepen, en per waarde verbeelden hoe dit in het dagelijks onderwijs kan worden verweven. Ik wil ook hands-on workshops aanbieden aan Leidse leerkrachten. 

Context-gebonden onderwijs voor 2075: een tentoonstelling
Context-gebonden onderwijs voor 2075: een tentoonstelling
Context-gebonden onderwijs voor 2075: een tentoonstelling
Context-gebonden onderwijs voor 2075: een tentoonstelling